Na dotáciách z ministerstva hospodárstva, pre autobusových dopravcov niečo nesedí

Zatiaľ čo väčšina podnikateľov v doprave krachuje, hlavnému vyjednávačovi autobusových dopravcov Branislavovi Dobošovi ide karta.

Nie som idealista a uvedomujem si, že nastaviť schému podpory autobusovej dopravy počas pandémie spravodlivo pre všetkých je nemožné. Ale nastaviť schému tak, aby na nej získali podnikatelia, ktorí dlhodobo neplatia štátu ani cent na daniach, zamestnávajú šoférov na čierno, používajú zastarané autobusy, ktoré nespĺňajú dnešné bezpečnostné ani ekologické normy, je absolútna nekompetentnosť úradníkov ministerstva hospodárstva, alebo zámerná likvidácia odvetvia.

Uveďme si dva fiktívne prípady, ktoré ale majú veľmi blízko realite.
Moja firma vlastní tri zájazdové autobusy spĺňajúce emisnú normu euro 6. Nákupná cena jedného bola cca 240.000,- €. Za každý autobus som musel zaplatiť akontáciu 20 až 30%. Mesačná splátka pre podnikateľa pri päťročnom lízingu je 4.000,- € za tri autobusy je to cca 12.000,-€ za mesiac. Havaríjne poistenie,PZP a cestná daň približne 17000 eur ročne.  Zamestnávam oficiálne na plnú mzdu štyroch vodičov a na odvodoch som štátu zaplatil ročne 19.000,-€. Daň zo zisku som mal priemerne 40.000,-€. Takže štát za tri roky na mne získal 180.000 tisíc, čo je 60.000 za rok (zjednodušený výpočet, štát získal výrazne viac). Môj obrat počas pandémie padol prakticky na nulu.
Firma nášho vyjednávača Branislava Doboša vlastní tri staré autobusy spĺňajúce emisnú normu euro 3 kúpené spolu za maximálne  25.000,- €. Ak by si bral spotrebný úver tak je splátka cca 400 eur. PZP + cestná daň spolu cca 4500 eur ročne. Pán Doboš zamestnáva štyroch vodičov na dohodu aby platil čo najmenšie odvody štátu.V prípade dohody na 40 hodín mesačne a minimálnej hodinovej mzde to vychádza na odvodoch cca 200 eur mesačne na štyroch vodičov. Štátu na odvodoch zaplatil ročne 2400,-€. Na dani zo zisku neplatí nič. Za rovnaké tri roky zaplatila firma pána Doboša štátu 10200,-€, čo predstavuje 3400,-€ za rok (opäť zjednodušený výpočet (odvody + cestna daň)). Obrat firmy zostal prakticky nezmenený, lebo od roku 2019 začal voziť zamestnancov RIALTO, s.r.o. a vozíl ich kontinuálne aj počas roka 2020.


Na základe dotačnej schémy dostaneme obidvaja cca rovnako. Odhadom 100.000 eur. Ja som musel vrátiť lízingovke dva autobusy a prepustiť troch šoférov. Pán Doboš vynovil svoj autobusový park, keď si v čase krízy dokúpil 9 nových “starých autobusov”  https://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?iddopravce=748 a po novom ponúka prenájom luxusných limuzín BMW 7, Mercedes S, Tuareg a nákladnú prepravu. https://www.facebook.com/115727809068624/posts/717780972196635/?d=n Navyše má ešte drzosť vykrikovať na mítingoch Kotlebu, že mu vláda nepomohla! https://youtube.com/watch?v=ig0XRMvbGGM&feature=share

A tak za asistencie ministerstva hospodárstva poctiví podnikatelia krachujú a špekulantom sa darí…


PS: Za dotáciu 100.000 eur si špekulant dokáže nakúpit viac ako 20 starých autobusov. Za predpokladu, že kríza potrvá aj v r. 2021 a schéma pomoci bude pokračovať, mu štát zaplatí celý jeho zastaralý vozový park. Po kríze si bude môcť dovoliť jazdiť za absurdne nízke ceny čím definitívne odstaví konkurenciu, ktorá investovala do bezpečnosti a ekológie a teraz je na kolenách. Podľa ekonomických poučiek by mala kríza ozdraviť trh. No zdá sa, že na Slovensku je to inak. Štát pomáha špekulantom a keď sa to nezmení, tak na dovolenky a školské výlety Vás po pandémii budú voziť staré dobré Karosy…

Kto sa vyhráža, nemá čisté svedomie

11.12.2020

V predchádzajúcich blogoch som sa venoval téme, ktorá ma trápi a je problémom celého Slovenska. Do dôležitých funkcií sa dostávajú nekompetentní ľudia. V prípade autobusovej dopravy sa do pozície vyjednávača za celé odvetvie pasoval Branislav Doboš. Mal som už rozpracované iné témy, ale po vyhrážanom emaily, ktorý mi pán Doboš poslal, rozhodol som sa teda [...]

Aký vyjednávač, také podmienky

09.11.2020

V predchádzajúcom blogu som kritizoval podmienky, ktoré vyjednali zástupcovia autobusovej dopravy na ministerstve hospodárstva. Na hrdzavú neekologickú karosu za dvetisíc euro môžete získať rovnakú dotáciu ako na nový tristotisícový autobus spĺňajúci najprísnejšie emisné normy. Za týmto celým stojí občianske združenie z honosným názvom “Únia súkromných [...]

Hlavou sme v srdci Európy, realita pripomína rozvojové krajiny

04.11.2020

Napriek rýchlej reakcii ministerstva hospodárstva na situáciu autobusových prepravcov v čase pandémie, podpora pripomína skôr pomoc pre rozvojové krajiny. Je to však chyba vyjednávačov na strane autobusových prepravcov. Vo svete verejnej dopravy sa pri preprave osôb počítajú náklady na sedadlo. Tieto náklady stúpajú s požiadavkami na ekológiu, bezpečnosť a komfort [...]

Opozícia

Hrabko: Opozícia má ponúkať alternatívu k vládnej moci, nie iba kritiku

08.05.2025 08:00

Ak má opozícia v úmysle raz vystriedať pri moci vládne strany, mala by už dnes voličom ponúkať alternatívu k vládnej moci, nie iba kritizovať.

Kolumbijská univerzita, Palestína, Izrael

Desiatky propalestínskych študentov obsadili študovňu na Kolumbijskej univerzite

08.05.2025 07:56

Desiatky študentov, ktorí vyjadrovali podporu Palestínčanom, v stredu obsadili študovňu v knižnici Kolumbijskej univerzity v New Yorku.

loď irán USA kuvajt perzský záliv

Arabský záliv miesto Perzského? Keď ho Arabi o to požiadajú, Trump sa rozhodne

08.05.2025 07:28

Americký prezident Donald Trump potvrdil, že zvažuje zmenu názvu Perzského zálivu, ktorý sa nachádza medzi Iránom a Arabským polostrovom.

Londýn,

Európa si pripomína 80 rokov od konca druhej svetovej vojny

08.05.2025 07:18

Európa si vo štvrtok pripomína 80. výročie konca druhej svetovej vojny. Spomienkové akcie sa budú konať v mnohých krajinách.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 9298x
Priemerná čítanosť článkov: 2325x

Autor blogu

Kategórie