Založ si blog

Na dotáciách z ministerstva hospodárstva, pre autobusových dopravcov niečo nesedí

Zatiaľ čo väčšina podnikateľov v doprave krachuje, hlavnému vyjednávačovi autobusových dopravcov Branislavovi Dobošovi ide karta.

Nie som idealista a uvedomujem si, že nastaviť schému podpory autobusovej dopravy počas pandémie spravodlivo pre všetkých je nemožné. Ale nastaviť schému tak, aby na nej získali podnikatelia, ktorí dlhodobo neplatia štátu ani cent na daniach, zamestnávajú šoférov na čierno, používajú zastarané autobusy, ktoré nespĺňajú dnešné bezpečnostné ani ekologické normy, je absolútna nekompetentnosť úradníkov ministerstva hospodárstva, alebo zámerná likvidácia odvetvia.

Uveďme si dva fiktívne prípady, ktoré ale majú veľmi blízko realite.
Moja firma vlastní tri zájazdové autobusy spĺňajúce emisnú normu euro 6. Nákupná cena jedného bola cca 240.000,- €. Za každý autobus som musel zaplatiť akontáciu 20 až 30%. Mesačná splátka pre podnikateľa pri päťročnom lízingu je 4.000,- € za tri autobusy je to cca 12.000,-€ za mesiac. Havaríjne poistenie,PZP a cestná daň približne 17000 eur ročne.  Zamestnávam oficiálne na plnú mzdu štyroch vodičov a na odvodoch som štátu zaplatil ročne 19.000,-€. Daň zo zisku som mal priemerne 40.000,-€. Takže štát za tri roky na mne získal 180.000 tisíc, čo je 60.000 za rok (zjednodušený výpočet, štát získal výrazne viac). Môj obrat počas pandémie padol prakticky na nulu.
Firma nášho vyjednávača Branislava Doboša vlastní tri staré autobusy spĺňajúce emisnú normu euro 3 kúpené spolu za maximálne  25.000,- €. Ak by si bral spotrebný úver tak je splátka cca 400 eur. PZP + cestná daň spolu cca 4500 eur ročne. Pán Doboš zamestnáva štyroch vodičov na dohodu aby platil čo najmenšie odvody štátu.V prípade dohody na 40 hodín mesačne a minimálnej hodinovej mzde to vychádza na odvodoch cca 200 eur mesačne na štyroch vodičov. Štátu na odvodoch zaplatil ročne 2400,-€. Na dani zo zisku neplatí nič. Za rovnaké tri roky zaplatila firma pána Doboša štátu 10200,-€, čo predstavuje 3400,-€ za rok (opäť zjednodušený výpočet (odvody + cestna daň)). Obrat firmy zostal prakticky nezmenený, lebo od roku 2019 začal voziť zamestnancov RIALTO, s.r.o. a vozíl ich kontinuálne aj počas roka 2020.


Na základe dotačnej schémy dostaneme obidvaja cca rovnako. Odhadom 100.000 eur. Ja som musel vrátiť lízingovke dva autobusy a prepustiť troch šoférov. Pán Doboš vynovil svoj autobusový park, keď si v čase krízy dokúpil 9 nových “starých autobusov”  https://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?iddopravce=748 a po novom ponúka prenájom luxusných limuzín BMW 7, Mercedes S, Tuareg a nákladnú prepravu. https://www.facebook.com/115727809068624/posts/717780972196635/?d=n Navyše má ešte drzosť vykrikovať na mítingoch Kotlebu, že mu vláda nepomohla! https://youtube.com/watch?v=ig0XRMvbGGM&feature=share

A tak za asistencie ministerstva hospodárstva poctiví podnikatelia krachujú a špekulantom sa darí…


PS: Za dotáciu 100.000 eur si špekulant dokáže nakúpit viac ako 20 starých autobusov. Za predpokladu, že kríza potrvá aj v r. 2021 a schéma pomoci bude pokračovať, mu štát zaplatí celý jeho zastaralý vozový park. Po kríze si bude môcť dovoliť jazdiť za absurdne nízke ceny čím definitívne odstaví konkurenciu, ktorá investovala do bezpečnosti a ekológie a teraz je na kolenách. Podľa ekonomických poučiek by mala kríza ozdraviť trh. No zdá sa, že na Slovensku je to inak. Štát pomáha špekulantom a keď sa to nezmení, tak na dovolenky a školské výlety Vás po pandémii budú voziť staré dobré Karosy…

Kto sa vyhráža, nemá čisté svedomie

11.12.2020

V predchádzajúcich blogoch som sa venoval téme, ktorá ma trápi a je problémom celého Slovenska. Do dôležitých funkcií sa dostávajú nekompetentní ľudia. V prípade autobusovej dopravy sa do pozície vyjednávača za celé odvetvie pasoval Branislav Doboš. Mal som už rozpracované iné témy, ale po vyhrážanom emaily, ktorý mi pán Doboš poslal, rozhodol som sa teda [...]

Aký vyjednávač, také podmienky

09.11.2020

V predchádzajúcom blogu som kritizoval podmienky, ktoré vyjednali zástupcovia autobusovej dopravy na ministerstve hospodárstva. Na hrdzavú neekologickú karosu za dvetisíc euro môžete získať rovnakú dotáciu ako na nový tristotisícový autobus spĺňajúci najprísnejšie emisné normy. Za týmto celým stojí občianske združenie z honosným názvom “Únia súkromných [...]

Hlavou sme v srdci Európy, realita pripomína rozvojové krajiny

04.11.2020

Napriek rýchlej reakcii ministerstva hospodárstva na situáciu autobusových prepravcov v čase pandémie, podpora pripomína skôr pomoc pre rozvojové krajiny. Je to však chyba vyjednávačov na strane autobusových prepravcov. Vo svete verejnej dopravy sa pri preprave osôb počítajú náklady na sedadlo. Tieto náklady stúpajú s požiadavkami na ekológiu, bezpečnosť a komfort [...]

Benjamin Netanjahu / Benny Ganc /

Ganc dal Netanjahuovi ultimátum, požaduje do 8. júna plán pre Gazu

18.05.2024 22:05

Premiér jeho návrhy označil za eufemizmy, ktoré predznamenávajú porážku Izraela.

tbilisi, gruzínsko, protest

Gruzínska prezidentka vetovala sporný zákon o zahraničnom vplyve

18.05.2024 17:08

Vládna strana Gruzínsky sen má však v parlamente dosť poslancov, aby veto hlavy štátu prehlasovala.

handlová, fico, atentát

NAKA obvinila osobu, ktorá sa mala vyhrážať ministrovi a poslancom cez sociálnu sieť

18.05.2024 15:10

Prokurátor sa stotožnil s podnetom polície na vzatie obvineného do väzby, rozhodne o nej súd.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 8557x
Priemerná čítanosť článkov: 2139x

Autor blogu

Kategórie